باب: صلاة
التطوع على
الدواب،
وحيثما توجهت
به.
7. Binek Üzerinde İken, Ne Tarafa Yönelirse Yönelsin, Nafile
Namaz Kılmak
حدثنا
علي بن عبد
الله قال:
حدثنا عبد
الأعلى قال:
حدثنا معمر،
عن الزهري، عن
عبد الله بن
عامر بن
ربيعة، عن
أبيه قال: رأيت
النبي النبي
صلى الله عليه
وسلم يصلي على
راحلته حيث
توجهت به.
[-1093-] Abdulah İbn Amir babasının şöyle dediğini nakletmiştir:
"Resul-i Ekrem Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in bineği üzerinde iken - binek
ne tarafa yönelirse yönelsin namaz
kıldığını gördüm."
حدثنا
أبو نعيم قال:
حدثنا شيبان،
عن يحيى، عن
محمد بن عبد
الرحمن: أن
جابر بن عبد
الله أخبره: أن
النبي النبي
صلى الله عليه
وسلم كان يصلي
التطوع وهو
راكب في غير
القبلة.
[-1094-] Cabir İbn Abdullah'tan nakledilmiştir: "Resulullah Sallallahu
Aleyhi ve Sellem kıble yönünde olmasa bile nafile namazları binek üzerinde iken
kılardı."
حدثنا
عبد الأعلى بن
حماد قال:
حدثنا وهب
قال: حدثنا
موسى بن عقبة،
عن نافع قال: وكان
ابن عمر رضي
الله عنهما
يصلي على راحلته،
ويوتر عليها،
ويخبر: أن
النبي النبي
صلى الله عليه
وسلم كان
يفعله.
[-1095-] Nafi'in şöyle dediği nakledilmiştir; "İbn Ömer (r.a.)
yolculuk sırasında bineğinin üzerinde hem nafile namazları hem de vitir
namazını kılar ve Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in de böyle yaptığını
söylerdi."
باب: الإيماء
على الدابة.
8. Binek Üzerinde İken İma İle Namaz Kılmak
1045 - حدثنا
موسى قال:
حدثنا عبد
العزيز بن
مسلم قال:
حدثنا عبد
الله بن دينار
قال:
كان
عبد الله بن
عمر رضي الله
عنهما يصلي في
السفر على
راحلته أينما
توجهت، يومىء.
وذكر عبد
الله: أن
النبي صلى
الله عليه
وسلم كان
يفعله.
[-1096-] Abdullah İbn Dinar'ın şöyle dediği nakledilmiştir: "Abdullah
İbn Ömer (r.a.) yolculuk sırasında bineği üzerinde namaz kılardı. Binek ne
tarafa yönelirse yönelsin namazını ima ile eda ederdi ve Resulullah Sallallahu
Aleyhi ve Sellem'in de böyle yaptığını söylerdi."
AÇIKLAMA: Burada ima, secde ve rüku için yapılır ve söz
konusu rükünleri yapma imkanına sahip olmayanlar tarafından uygulanır.
Alimlerin çoğunluğu bu görüştedir.
İbn Dakiki'l-id konu hakkındaki görüşlerini şöyle açıklamıştır:
"Bu hadis rükula-rın ve secdelerin aynı şekilde ima ile yapılmasını mutlak
bir tarzda ifade etmektedir." Fakihler ise şöyle demişlerdir: "ima
ile namaz kılarken secde sırasında rükuya göre daha fazla eğilmek gerekir.
Böylece bedel olan ima ile namaz kılma şekli namazın aslına daha uygun
olur." Ancak hadiste bunu ne doğrulayan ne de reddeden bir ifade
bulunmaktadır.